مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

نژاد سگ شیتزو | Shih Tzu

نژاد شیتزو

درباره نژاد شیتزو

نژاد شیتزو سگی شاد و سرزنده است که از کنار آدم بودن براش لذت بخشه و این لذت رو به آدم‌های اطرافش هم انتقال میده.

سگ شیتزو سال‌هاست که جزو محبوب‌ترین نژاد های سگ در دنیا و ایران محسوب میشه و خصوصیات تیزهوشی، هوشیاری و وفاداری shih tzu زندگی در کنارشون رو خیلی جالب و  لذت بخش می‌کنه.

شیتزوها یکی از بهترین سگ های آپارتمانی هستند و این سگ‌های کوچک رو حتی توی آپارتمان‌های کوچک هم می‌توان نگهداری کرد.

به صورت کلی، سگ شیتزو با ظاهر جذاب و زیبا، شخصیت مطیع و در عین حال مغرور، آموزش‌پذیری خیلی عالی، یکی از محبوب ترین نژادهای سگ‌ مناسب زندگی کنار خانواده و بچه ها به شمار میاد.

نژاد شیتزو

پیشینه نژاد شیتزو

سگ شیتزو در کشور چین از تلفیق دو نژاد لهاسا آپسو و پیکینیز به وجود آمده و اسم شیتزو در زبان چینی به معنی شیر است.

سگ شیتزو یک نژاد باستانی به حساب میاد و مدارک و نقاشی هایی از قرن 16 میلادی سگهای کوچکی را به تصویر کشیده که شبیه به شیر می باشند.

این نژاد در ابتدا فقط یک حیوان خانگی برای خانواده های سلطنتی چین بود و خاندان سلطنتی اجازه نگهداری این سگ را به غیر از اشراف را نمی دادند و بسیار مورد توجه و احترام بود. تا جایی که برای خود کاخ هایی داشتند و خدمه هایی که به آنها رسیدگی میکردند.

در سال ۱۹۳۰ میلادی، این سگ توسط “لیدی براونریگ” همسر فرمانده شمال چین، از پکن به انگلستان آورده شد. نژاد شیتزو پس از جنگ جهانی دوم، توسط برادرزاده‌های لیدی براونریگ، به ایالات متحده رفت و در سال 1946  به رسمیت شناخته شد و به ثبت رسید.

نژاد شیتزو

اخلاق و خصوصیات نژاد شیتزو

نژاد شیتزو سگی سرزنده، با اعتماد به نفس و مطمئن است که کنار خانواده و صاحبش بودن را به تنهایی ترجیح میده. به همین دلیل این نژاد یک سگ خانواده عالی برای همراهی خانواده و کودکان است.

نکته مهم در مورد نژاد شیتزو اینه که، تحمل تنهایی رو نداره و نباید برای مدت زمان زیاد توی خونه تنها بمونند.

شیتزو برخورد نسبتا خوبی با غریبه‌ها دارد. البته به این معنی نیست که به محض دیدن هر غریبه ای باهاش دوست میشه و باهاش بازی می کنه. ولی یعنی لازم نیست نگران باشید که سگتون مهمون‌ها و افراد غریبه رو به محض دیدن گاز بگیره یا بهشون پرخاش کنه.

این سگ چینی (shih tzu) یکی از بهترین سگ‌های آپارتمانی به حساب میاد و توانایی سازگاری با محیط و شرایط جدید را دارد.

اگر از سنین پایین آموزش نبینه، ممکنه واق زدنش اذیت کننده بشه. بخصوص وقتی که تنها میشه.

آموزش نژاد شیتزو سخت نیست، اما تربیت این نژاد باید از سنین پایین شروع بشه تا سریع‌تر یاد بگیره و در بزرگسالی یه سگ خوش رفتار باشد.

فعالیت‌های سرگرم کننده برای شیتزو شامل: پیاده روی روزانه با صاحبش، بازی کردن تو حیاط یا محیط سرپوشیده، آموزش حرکات نمایشی و در آغوش گرفته شدن توسط اعضای خانواده است.

نژاد شیتزو

نظافت و رسیدگی سگ شیتزو

داشتن اطلاعات کافی درباره نگهداری از سگ (هر نژادی) جلوی بروز مشکلاتی که علت اکثر آنها عدم آگاهی صاحبشون هست را می گیرد.

نژاد شیتزو ریزش موی کمی داره، اما به این معنی نیست که نیاز به نظافت دوره‌ای و منظم ندارد. در ادامه این قسمت به الزامات مراقبتی و نظافتی این سگ عروسکی می‌پردازیم.

 

رسیدگی به پوست و مو نژاد شیتزو

موهای shih tzu هیچ وقت نباید به حدی بلند بشه که برای راه رفتن سگ مشکل ایجاد کنه یا جلوی بینایی سگ رو بگیره.

موهای این سگ نیاز به برس کشی روزانه دارد و در غیر اینصورت، موها گره میخوره و باز کردن این گره‌ها سخت و در مواردی غیرممکن است.

شیتزو هم مثل اکثر سگ های نژاد آپارتمانی و سگ های عروسکی حمام ماهی یکبار براش کفایت میکنه و حمام بیشتر از این باعث خشکی پوست و ریزش مو می شود.

همچنین هر 6 تا 8 هفته یکبار بهتره یک آرایشگر تخصصی حیوانات خانگی موهای سگتون را اصلاح و مرتب سازی کنه تا هم سگ خوشگل تری داشته باشید و هم موهای اضافی دور صورت و ناحیه تناسلی را کوتاه کند تا بهداشت بیشتری داشته باشد.

نژاد شیتزو

مراقبت از چشم نژاد شیتزو

بیماری‌های چشمی در سگ نژاد شیتزو جزو بیماری‌های رایج به حساب میاد. پس لازمه که موهای اطراف چشم سگ رو کوتاه کنید یا موهای جلوی چشم را با یک ربان ببندید تا سگ به راحتی بتواند اطرافش را ببیند.

به دلیل برجسته بودن چشم ها، موهای بالای چشم روی اون کشیده میشه و میتونه باعث ایجاد التهاب چشم و در نتیجه مشکلات چشمی شود که بستن یا کوتاه کردن موهای بالای چشم این مشکل را برطرف می کند.

همچنین به دلیل کوتاه بودن پوزه شیتزو، ریزش اشک در این نژاد بیشتره و باقی ماندن اشک روی موهای صورت شیتزو باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز در اطراف چشم‌ ها خواهد شد.

تمیز کردن روزانه اطراف چشم سگ با یک دستمال خیس، بهترین راه برای جلوگیری از لکه شدن دور چشم سگ شیتزو است. اگر دور چشم سگ بیش از حد قهوه‌ای شد و چشم‌های سگ هم متورم و قرمز شده بود، حتماً با دامپزشک متخصص تماس بگیرین.

نژاد شیتزو

مراقبت از گوش شیتزو

این نژاد گوش‌های افتاده‌ای داره. به دلیل رویش مو داخل گوش و همینطور بسته بودن مجرای گوش توی این نژاد میتونه باعث ماندن رطوبت در محیط گوش بشه. تمیز کردن گوش سگ با استفاده از یک دستمال خشک میتونه برای جلوگیری از تجمع رطوبت در این ناحیه کافی باشه.

همچنین  قیچی کردن موهای زائد داخل گوش، توسط آرایشگر سگ ها میتونه به سالم نگه داشتن گوش سگ شما کمک کننده باشه.

مشکلات سلامتی نژاد شیتزو

خس خس و خر و پف نژاد شیتزو در زمان خواب و استراحت ، مشکلات چشم و گوش ، دیسک کمر بعلت داشتن ستون فقرات بلند و پاهای کوتاه قابل ذکر می باشد. دندانها باید به صورت منظم تمیز شوند، زیرا ممکنه دندانهای این نژاد دچار پوسیدگی زود رس شوند.

غذای بیش از حد نیاز به شیتزو ندید، زیرا این نژاد استعداد خوبی در فربه شدن دارد.

نژاد شیتزو

ویژگی‌های ظاهری نژاد شیتزو

سگ شیتزو موهای بلند، متراکم، صاف و ابریشمی داره. حالت موها در این نژاد به هیچ وجه فرفری یا پشمی نیست. با وجود موهای نرم و بلند، ریزش مو سگ شیتزو خیلی کم است.

پوزه سگ نژاد شیتزو

شیتزو سر پهنی دارد و اطراف پوزه‌ موهایی هست که رو به پایین رشد می‌کنه و به شکل سبیل های آویزون دوطرف صورت قرار میگیرد که این یکی از خصوصیات ظاهری بارز در سگ شیتزو به حساب میاد

فرم پوزه این نژاد مربعی شکل، کوتاه و پهن است که به یک بینی مشکی ختم میشه.

کلمه پوزه فلت و اصطلاح پوزه سوپرفلت در نژاد شیتزو، یک اصطلاح اشتباه است که رواج پیدا کرده.

پوزه فلت به معنی هم راستا شدن نوک بینی با امتداد پیشانی سگ است که اگر سگ شیتزو این فرم پوزه را داشته باشد یک خطا و نقص محسوب می شود. این حالت برای سگ هایی مثل پکینیز، پاگ و چند نژاد دیگر نمره مثبت به شمار میاد.

شیتزو اصیل در زمان بلوغ باید یک اینچ معادل حدود 2.5 سانت پوزه داشته باشد و بیشتر یا کمتر بودن آن نقص محسوب می شود.

نژاد شیتزو

گوش نژاد‌ شیتزو

گوش‌ها در نژاد شیتزو همیشه افتاده است و با موهای بلند و زیاد پوشیده شده است. گوش ها در هیچ شرایطی امکان تیز شدن به بالا را ندارد.

 

دُم نژاد شیتزو

فرم دُم شیتزو به طرف بالاست و روی ‌دُم با موهای بلندی پوشیده شده که این موها روی پشتش میوفته و موهای پشتش رو بیشتر نشون میده.

نوک ‌دُم در شیتزو تری کالر و چند رنگ، همیشه سفید است و نباید لکه های رنگی روی بدن تا نوک دم ادامه پیدا کند.

فقط در شیتزو های تک رنگ مثل مشکی، حنایی و … نوک دم همرنگ بدن است.

 

نژاد شیتزو

رنگ بندی نژاد شیتزو

تنوع رنگی در سگ شیتزو خیلی زیاده، برای همین اکثر رنگ ها برای شیتزو قابل قبوله و اینکه شیتزو اصیل حتماً باید تری کالر باشه کاملاً غلط و اشتباه است.

 

قد و وزن نژاد شیتزو

شیتزو جزو گروه سگ‌های عروسکی (Toy) هست و جثه کوچیکی داره.

قد متوسط این نژاد بین 23 تا 28 سانتی‌متر و وزن‌ آن بین ۴ تا ۷ کیلوگرم است.

 

طول عمر نژاد شیتزو

طول عمر این نژاد عروسکی به طور میانگین بین 15 تا 18 سال است. البته طول عمر سگ شیتزو به تغذیه، شرایط زندگی و رسیدگی، بیماری ها و عوامل دیگر بستگی دارد.

نژاد شیتزو

تربیت سگ نژاد شیتزو

یکی از اصلی ترین کارهای زمان تولگی در این نژاد تربیت سگ شیتزو است. درصورت تربیت نشدن، در بزرگسالی سگ‌هایی لجباز، خودسر و دارای ناهنجاری های رفتاری میشن که میتونه حسابی اذیت کننده باشه.

آموزش شیتزو میتونه براتون سرگرم کننده باشه و از تمرین کردن باهاش لذت ببرید. استفاده از تشویقی و جایزه در تربیت این سگ خیلی کارتون را ساده تر میکنه.

روش‌های تربیتی منفی و خشونت روی این نژاد اصلا جواب نمیده و بدتر لجبازش میکنه. از تولگی فرامین مقدماتی (بیا، بشین، بمان، نه و …) را به توله سگ شیتزو، آموزش بدین که از دستورات شما پیروی کنه.

نژاد شیتزو

انواع  نژاد شیتزو کراس

اصطلاح شیتزو کراس (میکس) مربوط به سگی است که حاصل جفت گیری نژاد شیتزو با یک نژاد دیگه‌ باشد، یعنی فقط یکی از مولدها (پدر یا مادر) شیتزوی خالص است.

 

معروف ترین شیتزو کراس ها:

مال شی: میکس شیتزو و مالتیز

شینزه: میکس شیتزو و پکینیز

شی پو: میکس شیتزو و پودل

شیرانین: میکس شیتزو و پامرانین

شیتزو تریر: میکس شیتزو با هر سگ کوچک و پشمالویی که تقریبا نزدیک به قیافه شیتزو است

 

توضیحات این نوشته مربوط به شیتزو اصیل و خالص است، در صورت میکس شدن شیتزو با هر نژادی، این مطلب شامل خصوصیات آن نژاد نمی شود.

نژاد شیتزو

قیمت سگ شیتزو خالص و شیتزو کراس

قیمت شیتزو در بازار ایران خیلی متنوع است و دلیل اصلی‌ هم میتونه وجود کیفیت ها و کراس‌های متنوع برای این نژاد باشه. سگ شیتزو خالص و سایر کراس‌ها در سال 1402، از حدود قیمت 5 میلیون تا 15 میلیون تومان است.

 

قبل از خرید سگ شیتزو به این نکات دقت کنید:

همیشه از پرورش دهنده با تجربه و مورد تایید سگ بخرید.

از خرید توله های کمتر از 6 هفته خودداری کنید.

بلافاصله بعد از خرید سگ، به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید تا سلامت سگ کاملاً تایید بشه.

نژاد شیتزو

نکاتی درباره خرید شیتزو کراس

توجه کنین که قیمت کراس این نژاد از قیمت نژاد اصیلش پایین‌تره، حتی اگر ظاهرش از نظر شما بهتر از خالص باشه!

قبل از خرید سگ حتماً از فروشنده بخواهید که عکس پدر و مادر را به شما نشون بده.

سگ شیتزو کراس ویژگی‌های نژاد اصیلش رو نداره و خریدش مثل خرید هر نژاد میکس دیگه‌ای خوبی‌ها و بدی‌های خودش رو داره.

خوبی خرید سگ میکس اینه که قیمت کمتری پرداخت میکنید و بدی خرید سگ کراس اینه که اخلاق و ظاهر اونا تو بزرگسالی غیر قابل پیش بینی هست و باید انتظار هر چیزی رو داشته باشین.

نژاد شیتزو

مجموعه کرمان پِت در زمینه خرید سگ نژاد شیتزو، برای شما بهترین توله های،با کیفیت و اصیل را دارد.

برای مشاوره رایگان، دریافت قیمت توله های شیتزو و خرید این سگ زیبا با ما تماس بگیرید.
Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید