مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

نژاد سگ افغان هاند | Afghan Hound

نژاد افغان هوند

درباره نژاد افغان هوند

در میان چشم نوازترین نژادهای سگ، نژاد Afghan Hound  یک اشراف دور و باوقار از نظر زیبایی زیاد است. علیرغم ظاهر سلطنتی خود، نژاد افغان هوند می تواند رگه ای دوست داشتنی از حماقت و وفاداری عمیق از خود نشان دهد.

از زمان های قدیم، سگ های افغانی به خاطر زیبایی ظاهرشان مشهور بوده اند. اما موهای ضخیم، ابریشمی و روان که ویژگی خاص این نژاد است و این موها فقط جنبه نمایشی ندارد، بلکه محافظی در برابر آب و هوای سخت در مناطق کوهستانی، جایی که افغان‌ها در ابتدا نگهداری می‌کردند، عمل می‌کرد.

در پشت چهره پر زرق و برق نژاد افغان هوند، یک سگ شکاری چابک و قدرتمند وجود دارد که برای شکار در یک روز طولانی ساخته شده است. سگ افغانی یک نژاد خاص برای افراد خاص است.

یک متخصص نژاد سگ می نویسد، “این نژاد برای همه صاحبان احتمالی سگ مناسب نیست، اما جایی که ترکیب سگ و صاحب سگ درست باشد، هیچ نژادی نمی تواند با سگ افغانی به عنوان یک حیوان خانگی برابری کند.”

 

تاریخچه نژاد افغان هوند

افغان هوند یک سگ بسیار قدیمی است. در واقع، برخی معتقدند که این سگ افغانی قدیمی ترین نژاد سگ های اصیل است. (یک افسانه باستانی می گوید که سگ نژاد افغان هوند در کشتی نوح بوده است.)

از آنجایی که این نژاد به چند هزار سال قبل از تاریخ می رسد و به دلیل اینکه در برخی از دورافتاده ترین مناطق جهان پرورش داده شده است، هیچوقت زمان و مکان دقیق به وجو آمدن سگ افغان در منطقه وسیعی که امروزه افغانستان، هند و پاکستان است، شناخته نخواهد شد.

آنچه ما می دانیم این است که برای قرن ها سگهای افغان همراهان شکار با مقامات سلطنتی و روسای قبایل و اشراف در پادشاهی های کوهستانی آسیا بودند.

Afghan Hound به زیرمجموعه‌ای از نژادهای سگ شکاری تعلق دارند، سگ‌هایی که برای شناسایی و تعقیب طعمه خود به دید پانورامیک و سرعت انفجاری خود تکیه می‌کنند.

سگ شکاری افغانی که از آغاز تمدن به عنوان پایه ثابت فرهنگ شرق به شمار می رود، تا اواخر دهه 1800 وارد صحنه تاریخ غرب نشد. پس از آن بود که افسران انگلیسی که از دورترین نقاط امپراتوری بریتانیا بازگشتند، این نژاد را به اروپا معرفی کردند. در اوایل دهه 1900، سگ افغان هوند مورد پسند نجیب زاده های بریتانیایی شد.

AKC  اولین نژاد افغان هوند را در سال 1927 ثبت کرد، اما تا اوایل دهه 30 این نژاد مورد توجه پرورش دهندگان و صاحبان سگ در ایالات متحده قرار نگرفت. بعد ها توسط زپو مارکس، به انگلستان وارد شد. شهرت سگ افغانی در آمریکا بر اساس ویژگی های عالی او به عنوان یک حیوان خانگی و حضور شگفت انگیز او در رینگ مسابقات سگ شکل گرفته است.

 

سایز و طول عمر نژاد افغان هوند

ارتفاع

قد این نژاد بین 63 تا 68 سانتی متر است.

 

وزن

وزن این نژاد 22.5 تا 32 کیلوگرم است.

 

طول عمر

میانگین سن این نژاد 12 تا 18 سال است.

 

رنگ های نژاد افغان هوند

این نژاد در رنگ های زیر وجود دارند و قابل قبول است

 

مشکی Black

سیاه و برنزه Black & Tan

مشکی و نقره ای Black & Silver

آبی Blue

آبی و کرم Blue & Cream

کرم رنگ Cream

قرمز Red

نقره ای Silver

سفید White

 

 

سلامتی نژاد افغان هوند

سگ های خاصی مانند نژاد افغان هوند ذخایر طبیعی چربی بدنشان کم است، بنابراین به بیهوشی حساس هستند. دامپزشکان توصیه می‌کنند که برای انجام عمل‌های جراحی به دنبال دامپزشک متخصص و کاربلد باشید. سگ‌های افغان مانند دیگر سگ‌های با سینه عمیق می‌توانند نفخ، تورم ناگهانی شکم را تجربه کنند و صاحبان آن باید خود را در مورد علائم آن و اقدامات لازم در صورت بروز نفخ آگاه کنند.

 

رسیدگی و بهداشت نژاد افغان هوند

توله سگ افغان هوند موهای کوتاه و تیره ای دارند که نیاز به نگهداری کمی دارند. ولی موهای بلند و ابریشمی یک سگ جوان و بالغ  نژاد افغان هوند نیاز به نظافت منظم و دائمی دارد. چندین ساعت در هفته برس زدن لازم است تا موها بدون گره خوردن رشد کنند و همچنین هر گونه آلودگی از بین برود.

تمیز نگه داشتن موها، کلید اصلی با شکوه ماندن سگ افغانی است. حمام منظم ماهانه با شامپو و نرم کننده نیز لازم است. مثل همه نژادها، باید ناخن های Afghan Hound را کوتاه کرده و دندان های آنها را مرتباً مسواک بزنید.

 

فعالیت بدنی نژاد افغان هوند

از آنجایی که افغان‌ها سگ‌های جذابی هستند که برای شکار و تعقیب طعمه با چشم پرورش یافته‌اند، غریزه قوی برای فرار در تعقیب طعمه دارند. به همین دلیل نداشتن قلاده اصلاً توصیه نمی شود.

پیاده روی های کوتاه ورزش کافی را برای این نژاد ورزشکار فراهم نمی کند، و برخی از مالکان، سگ های افغانی خود را بعد از رسیدن به سن بلوغ به دویدن طولانی می برند. در حالت ایده‌آل، نژاد افغان هوند باید این فرصت را داشته باشد که چندین بار در هفته در یک منطقه بزرگ و امن با تمام توان بدود.

افغان‌ها قد بلند، لاغر و قوی هستند که آنها را به سگ های پرشی عالی تبدیل می‌کند، بنابراین محل زندگی آنها باید دارای حصار های بلند و امن باشد.

 

آموزش سگ نژاد افغان هوند

سگ افغان به طور کلی مستقل، باوقار و گوشه گیر است، اما نسبت به انسان هایی که با آنها زندگی میکنند، مهربان و بسیار وفادار هستند. این وفاداری می تواند سازگاری یک سگ افغانی بالغ را با صاحب جدید دشوار کند.

آموزش سگ افغان نسبتاً آسان است، زیرا این نژاد همیشه می‌خواهد صاحب خود را راضی کند. آموزش مقدماتی سگ مانند بیا، بنشین و ماندن به طور کلی کافی است. صاحبان سگ نژاد افغان هوند همگی به این نکته اشاره می کنند که هیچ مقدار آموزشی بر غریزه شکار این سگ برای تعقیب و گریز با سرعت بالا غلبه نمی کند.

 

ترجمه: مهران کرمانی
مرجع: AKC
Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید