مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

نژاد سگ اشپیتز | Spitz

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

سگ اشپیتز یکی از سگ‌های محبوب در ایران و جهان

که البته انواع مختلفی هم مثل اشپیتز آلمانی، اشپیتز ژاپنی و … داره و به اشتباه به عنوان یک نژاد معرفی شده در صورتی که در واقع سگ اشپیتز اسم خانواده و گروهی از نژادهاست که یک سری ویژگی های مشابه دارند.

توی این مقاله می‌خوایم درباره سگ اشپیتز صحبت کنیم و ببینیم وقتی داریم در مورد “نژاد اشپیتز” صحبت می‌کنیم دقیقا از چی صحبت می‌کنیم؟

 


اشپیتز یک نژاد نیست


 

جالب شد نه؟

پس تا اینجا متوجه شدیم که واژه ی «نژاد اشپیتز» یه ترکیب اشتباه هست.

 

بذارید با یه مثال براتون واضح تر بگم

سگ نژاد آکیتا  هم جز خانواده اشپیتز هست و البته بزرگترین عضو خانواده. به علاوه سگ‌های نژاد چاوچاو، هاسکی، سامویید و حتی پامرانین هم جز همین گروه هستند.

 

حالا احتمالاً براتون سوال شده که با این همه تفاوت توی ضاهر این نژاد ها، چطور ممکنه جز یه گونه باشن و اصلا چطور می‌تونیم متوجه بشیم که کدوم نژاد‌ها اشپیتز محسوب می‌شن؟ بیایید باهم در موردشون بیشتر صحبت کنیم.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

تاریخچه سگ‌های اشپیتز

زادگاه اصلی اشپیتزها دقیق مشخص نیست ولی بیشتر اشپیتزهایی که امروز داریم از نواحی قطب یا سیبری هستند که با زندگی در منطقه‌های سردسیری خیلی خوب کنار میان چون اصولا محل زندگیشون مناطق سردسیری بوده.

 

خصوصیت های فیزیکی سگ های اشپیتز

با اینکه اشپیتزها گروه بزرگی از سگ‌ها با نژادهای مختلف دارند ولی همه در یه چیز مشترکن و اون، شباهتشون به گرگ‌ هاست.

این شباهت‌ها شامل:

  • گوش‌های ایستاده، نوک تیز و تقریبا کوچیک
  • چشم‌های بادومی
  • سر مثلثی شکل
  • موهای پرپشت و ضخیم
  • لایه پنبه‌ای ضخیم کوتاه‌تر زیر موهای بلندشون که برای زندگی در مناطق سردسیر خیلی مناسبه
  • دم پشمالو وخم شده که روی کمرشون میفته

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

 

خصوصیت های رفتاری اشپیتز ها

سگ های اشپیتز عاشق صاحبشون هستن و توجه زیادی احتیاج دارن، پس اگر مدت زیادی تنها بمونن احتمالاً شرور و لجباز می‌شن.

توی اشپیتزهای عروسکی مثل پامرانین، اشپیتز ژاپنی و ژرمن اشپیتزها این خصوصیت بیشتر دیده میشه، پس یادتون باشه تربیت اشپیتز خیلی مهمه و اگر از تولگی درست تربیت نشه، وقتی بزرگ شد سرخود و لجباز میشن.

یکی از تفریحات اشپیتزها کندن خاک هست پس اگه توی باغ نگهداریش میکنید مطمئن بشید کنار فنس ها و دیوار ها به اندازه لازم محکم هست و یا اگه باغچه و گل و گیاه دارید میتونید با فنس، سگتون رو ازش دور نگه دارید.

 

خلق و خوی سگ اشپیتز

سگ‌های اشپیتز اعتماد به نفس خیلی بالایی دارن. پس اگه دیدین اشپیتز دو وجبی تون داره برا  یه سگ 4 برابر خودش خط و نشون می‌کشه خیلی تعجب نکین!

همچنین اشپیتزها خیلی باهوش، مشتاق و فعال هستن، وفادارن و به طور کلی با بچه‌ها و بقیه‌ی حیوون‌ها خوب کنار میان.

پس اگه توی خونتون حیوون دیگه‌ای دارید، یا دوست دارید فرزندتون از کوچیکی با حیوان خونگی ارتباط داشته باشه، اشپیتزها گزینه‌ی خوبی برای نگهداری هستن که البته باید از تولگی تحت آموزش قرار بگیرند.

سگ های اشپیتز پرچونه‌ای هستند، پس سگ شما ممکنه بیشتر از سگ‌های دیگه واق بزنه و شما قبل از خرید اشپیتز باید از اینکه محیط زندگیتون برای این مساله به اندازه کافی مناسب هست مطمئن باشید.

 

رابطه اشپیتزها با هوای گرم

یادتونه اول مطلب نوشتم اشپیتزها مربوط به قطب و منطقه سیبری بودن؟ پس نباید خیلی در معرض هوای گرم باشن، که یعنی صبح‌های زود یا عصر که هوا خنک‌ میشه زمان بهتری برای بازی و فعالیت‌های بدنی اشپیتزهاست.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

 

مراقبت از موهای سگ اشپیتز

هوای سرد مناطق قطبی باعث پرپشت و بلند شدن موهاشون شده، ولی خوشگلی هم دردسرهای خودشو داره. موهای این سگ‌ها به مراقبت و برس کشیدی روزانه احتیاج داره.

شما می‌تونید موهای بلندشون رو به راحتی شونه بکشید ولی برای اینکه لایه‌های کوتاه و ضخیم زیر موهاشون رو شونه کنید تا نمدی نشه، حتما باید از برس‌های مخصوص استفاده کنید.

پیشنهاد مجموعه کرمان پِت کمک گرفتن از آرایشگر تخصصی حیوانات هست که هم ابزار مناسب رو داره، هم تجربه و مهارت کافی رو برای بهترین حالت برس کشی داره. با مراجعه منظم میتونید برای همیشه موهای سگتون رو سالم و بدون گره خوردگی نگه دارید.

 

واقعاً اشپیتز از خیس شدن متنفره؟

یکی از مواردی که باید حواستون بهش باشه اینه که پرپشت بودن موهاشون و تاریخچه این سگ، باعث شده از خیس شدن خوششون نیاد چون اگراجدادشون خیس می‌شدن، امکان یخ زدنشون توی هوای بسیار سرد و قطبی زیاد می‌شد

 

آیا سگ های اشپیتز غرغرو هستن؟

همونطور که گفتیم اشپیتزها تمایل زیادی به واق زدن و ابراز وجود دارن که توی نژادهای بزرگترشون، این واق زدن تبدیل به غرغر هم می‌شه. پس بهتره از تولگی بهشون دستور ساکت باش رو آموزش بدین که توی بزرگسالی دچار مشکل نشید.

شما می‌تونید برای این ‌کار از مربی سگ کمک بگیرید یا با تهیه‌ی مقداری تشویقی و زمان گذاشتن، خودتون این تجربه‌ی شیرین رو کسب کنین. اگر در مورد انتخاب مربی به اطلاعات بیشتری احتیاج داشتین میتونید با ما تماس بگیرید.

 

طول عمر سگ اشپیتز

گفتیم که اشپیتز نام گروهی از سگ‌هاست و به همین دلیل هم طول عمر به نوع نژادش ربط داره. اما به طور کلی سگ‌های اشپیتز بین 13 تا 15 سال عمر می‌کنن که البته این عدد بستگی به عوامل محیطی و فیزیکی محل زندگیش و شرایط نگهداریشون هم داره.

تا اینجا دیدیم که اشپیتز از سایز‌های عروسکی یا خیلی کوچولو مثل اشپیتز ژاپنی و پامرانین تا سگ‌های کاری بزرگ مثل آکیتا و چاو چاو را شامل میشه.

 

خب حالا موافقید با چندتا از معروفترین نژادهای سگ اشپیتز در ایران و دنیا وجود دارن آشنا بشیم؟

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

 

1. سگ اشپیتز ژاپنی

اشپیتز ژاپنی سگی در اندازه‌ی متوسط ولی خلق و خوی سگ نگهبان رو داره و به شدت خانواده دوست هست. به همین خاطر نسبت به اعضای خانواده و صاحبش حساسه و بدون در نظر گرفتن سایزش به غریبه‌ها واق میزنه.

گاهی با پامرانین‌ها اشتباه گرفته می‌شن ولی یادمون باشه اندازه اشپیتز ژاپنی از پامرانین بزرگتره.

نژاد بسیار باهوشی هست پس زود آموزش می‌بینه و به طور کلی برای زندگی در آپارتمان مناسه.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

 

2. سگ اشپیتز آلمانی یا ژرمن اشپیتز

این سگ بسیار پرانرژی و هشیاره و وفاداری زیادی به صاحبش داره، فوق‌العاده تربیت پذیره و آموزشش اصلا کار سختی نیست.

ژرمن اشپیتز با غریبه‌ها رابطه خوبی نداره و اگه غریبه‌ای وارد خونه بشه سریع به صاحبش اطلاع میده. بنابراین سگ نگهبان خوبی برای خونه‌تون محسوب میشه.

البته به خاطر حس نگهبانی غریزیش به زنگ در و صدای در واکنش نشون میده و پارس می‌کنه که باید از تولگی در این مورد تربیتش کنید.

این سگ به خاطر انرژی بالایی که داره نیاز به پیاده‌روی روزانه داره و به خاطر جثه کوچیکش برای زندگی در آپارتمان مناسبه.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

3. سگ پامرانین

این نژاد هم در ابتدا با اندازه ای بزرگ و از سگ‌های سورتمه کش بوده که امروزه به کوچکترین حالت ممکن خودشون رسیدن.

نسبت به سگ اشپیتز هایی مثل هاسکی و ساموید برای نگهداری در آپارتمان مناسب ترن.

این نژاد توی ایران طرفدارهای خیلی زیادی داره که در سه تیپ روباهی، عروسکی و خرسی وجود دارند.

ما یه مطلب کامل‌ هم در مورد خصوصیات سگ پامر به اسم “معرفی نژاد پامرانین (خرسی، عروسکی و روباهی) ”  داریم که می‌تونین مطالعه کنید.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

 

4. سگ شیبا اینو

شیبا اینو یکی از قدیمی‌ترین نژادهای سگ ژاپنی از گروه سگ های اشپیتز هست که جثه نچندان بزرگی داره و در اصل برای شکار تربیت می‌شده.

امروز این سگ اشپیتز معروف‌ترین و پرطرفدارترین نژاد در ژاپن هست. به نظر میاد علت نامگذاریش جثه کوچیکش باشه چون شیبا به معنی کوچک هست.

در حدود۶۰ سال قبل این نژاد به آمریکا برده شد که به همین خاطر در غرب سگ جدیدی به حساب می آید.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

5. سگ هاسکی

سگ های هاسکی، مالاموت و سامویید، هر سه از نژادهایی هستند که به کشیدن سورتمه معروف بودند.

بر اساس گفته ها، کلمه‌ی «هاسکی» از واژه «اسکی» اومده که اسکی لقبی بود که به اسکیمو ها داده بودند.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

6. سگ سامویید

نژاد ساموید مربوط به سیبری می‌شه. جالبه بدونین سامویدها روی صاحبشون می‎خوابیدن تا گرم نگهشون دارن. انطباق با زندگی آپارتمان‌نشینی برای این نژاد خیلی آسون نیست.

سگ سامویید صورت منحصر به فردی داره که بهش ظاهر خندان میده برای همین بهش سگ خندان میگن.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

7. سگ مالاموت

مالاموت بر خلاف ظاهر گرگ مانند و قویش، نژاد خیلی حساسی محسوب می‌شه و به توجه زیادی احتیاج داره.

نکته‌ی جالب در مورد این نژاد اینه که یکی از قدیمی‌ترین نژادهای سگ اشپیتز محسوب می‌شه که در طی هزاران سال‌ها دچار تغییر ظاهری زیادی نشده.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

8. سگ آکیتا

نژاد آکیتا که اصلش به ژاپن برمی‌گرده به وفاداری معروفه. این نژاد توی فرهنگ ژاپن نماد سلامتی، شادی و طول عمر هستش.

داستان هاچیکو، سگ آکیتای معروف

شاید داستان سگ هاچیکو رو شنیده باشید. هاچیکو هر روز صاحبش رو تا ایستگاه قطار همراهی می‌کرد و دوباره عصر، سر و کله‌ی هاچیکو نزدیک ایستگاه قطار پیدا میشد تا صاحبش رو بعد از یه روز کاری تا خونه همراهی کنه.

اما یه روز صاحبش موقعی که سر کار بوده از دنیا میره؛ هاچیکو تا ۹ سال بعد از مرگ صاحبش هر روز عصر توی ایستگاه قطار منتظرش می‌نشسته. به خاطر این میزان وفاداری بعد از مرگ هاچیکو مجسمه برنزیش رو داخل همون ایستگاه قطار نصب کردن که اگه روزی به توکیو سفر کردین می‌تونین مجسمه این عضو باوفای خانواده سگ اشپیتز را ببینید.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

9. سگ چاو چاو

سگ چاو چاو به خاطر موهای پرپشت دور صورتش قیافه ای شبیه به شیر داره و از لحاظ غرور و استقلالی که توی برخوردش داره خیلی شبیه به گربه‌هاست.

اگر دنبال سگی هستین که بغلی باشه و از کنارتون تکون نخوره شاید باید نژاد دیگه‌ای رو انتخاب کنید ولی برای افرادی که با نداشتن این خصوصیات مشکلی ندارن، سگ چاوچاو یه دوست وفادار و خوب می‌تونه باشه.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

10. سگ الکهاند نروژی

این عضو خانواده سگ های اشپیتز، گرم کننده‌ی هر خونه‌ای هست که توش حضور داره. اگه دنبال سگی هستین که دور آشپزخونه دنبالتون بدوه و وقتی جهت دویدنتون رو عوض می‌کنین ازتون فرار کنه و بعد از تموم شدن بدو بدوتون از خوشحالی زوزه بکشه این نژاد بهترین انتخاب برای شماست.

الکهاند اصالت نروژی داره و سگ نگهبان محسوب می‌شه. یادتون باشه این نژاد اصلا تحمل تنها موندن رو نداره.

 

سگ اشپیتز یک نژاد نیست

11. سگ لاندهوند نروژی

لاندهوند نروژی یکی از عجیب‌ترین نژادهای سگ اشپیتز محسوب می‌شه، ۶ تا انگشت داره و می‌تونه گوشش رو ببنده تا از کانال‌های گوشش محافظت کنه. در اصل برای شکار پافین یا طوطی دریایی که غذای اصلی مردم در سواحل غربی نروژ بوده تکثیر می‌شده.

 

 

در این مطلب در مورد گروه سگ‌ اشپیتز صحبت کردیم و ۱۱ تا از معروف‌ترین اشپیتزها در ایران و جهان رو به شما معرفی کردیم.

امیدواریم این مطلب بهتون کمک کنه دید بهتری نسبت به این گروه بزرگ از سگ‌ها پیدا کرده باشید.

شما تا حالا تجربه نگهداری از یه سگ اشپیتز رو داشتید؟

اگه نظر یا تجربه ای در این مورد دارید خوشحال می‌شیم برامون بنویسید و با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

1 دیدگاه در “اشپیتز | Spitz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید