مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

نژاد سگ پامرانین | Pomeranian

معرفی نژاد پامرانین

معرفی و استاندارد نژاد پامرانین

پامرانین، نژادیه که جدیداً بین ایرانیان طرفداران زیادی پیدا کرده.

قیافه بامزه و سایز کوچک

از جمله عوامل مهم توی محبوبیت بسیار زیاد نژاد پامرانین هست ولی علاوه بر اون، شخصیت منحصر به فرد و مستقل در جثه ی کوچک هم بسیار محبوب ترش می‌کنه.

این سگ‌های زیبا سه تیپ دارند که هر کدومشون جذابیتای خودشونو دارن. پامرانین روباهی، پامرانین خرسی و پامرانین عروسکی.

 

معرفی نژاد پامرانین

 

خصوصیات مهم سگ پامرانین

نژاد پامر هر چند که خیلی ریز و جذابه اما ویژگی‌هایی داره که شاید نظرتونو برای خریدش عوض کنه و شاید هم برعکس برای خریدش جدی تر بشین.

 

پامرانین برای زندگی در آپارتمان مناسبه!

مهم‌ترین ویژگی یک سگ آپارتمانی، ساکت بودن، کم انرژی بودن و سازگاری با افراد خانواده و بقیه‌ی حیوونای خونست ولی آیا پامرانین سگ آپارتمانی محسوب میشن؟

این نژاد برای آپارتمان نشین ها مناسبه، ولی با این شرط که برای تخلیه انرژی و تربیتش وقت بذارن و اگر تجربه کافی ندارن از مربی سگ کمک بگیرن، وگرنه یا با انرژی زیادش خودتون رو اذیت میکنه یا با پارس کردن بیش از حد همسایه‌هاتونو کلافه میکنه.

 

پامرانین برای صاحبان مبتدی سگ خوبیه؟

پامرانیان‌ها به شدت شخصیت مستقل، حساس و قاطعی دارن که به همین خاطر شاید برای کسایی که اولین بار میخوان از سگ نگهداری کنن، چندان مناسب نباشه.

اگه برای اولین باره که می‌خواین تجربه نگهداری از سگ رو داشته باشین، پیشنهاد می‌کنیم حتما از قبل آموزش دادن به سگ ها رو یاد بگیرید که بتونید رهبری و مدیریتش کنید.

 

نمیتونه زیاد توی خونه تنها بمونه

بعضی از نژادهای سگ به شدت به صاحبشون وابسته میشن و در صورت تنها موندن زیاد توی خونه ممکنه شروع به خرابکاری و پارس کردن، ناله کردن، جویدن و آسیب به وسایل تو خونه کنن.

پامرانین از همون نژاد هاست که تحمل تنهایی زیاد رو نداره و زود کلافه میشه، چون علی رغم جثه کوچیکش، انرژی بالایی داره.

قبل از خرید این نژاد پیشنهاد میکنم مقاله ۷ مشکل رفتاری سگ ها که زندگی صاحبش را جهنم میکند را مطالعه کنید تا نحوه برخورد با مشکلات مختلف سگ ها رو یاد بگیرید.

 

میزان تحمل سرما پامرانین

نژادهایی که موهای کوتاهی دارن و پوست بدنشون چربی کمی داره تحمل آب و هوای سرد رو ندارن. ولی پامرانین‌ها بخاطر داشتن پوشش مویی دو لایه، تحمل بالایی برای آب و هوای سرد دارن.

ولی این دلیلی برای نگهداری همیشگی پامرانین توی حیاط یا بالکن نیست، چون آنها به شدت نیاز به بودن کنار خانواده رو دارند.

 

میزان تحمل گرما نژاد پامرانین

تقریباً از جمله بالا میشه اینو فهمید که پامرانین ها تحمل گرمای زیاد رو ندارن و خیلی سریع میتونن گرما زده بشن.

پس اگه می‌خواین نژاد پامر داشته باشد، حتما برای پیاده روی توی تابستون و روزهای گرم خیلی احتیاط کنین، چون احتمال گرمازدگی پامر وجود داره.

 

معرفی نژاد پامرانین

سایز نژاد پامرانین

سایزبندی پامرانین ها با توجه به تیپشون متفاوته، و هرکدوم از تیپ های پامر سایز و وزش متفاوتی دارند.

پامرانیان های تیت روباهی از بقیه  تیپ ها بزرگ تره و میتونه حدود 20 تا 32 سانتی متر قد داشته باشه و وزنشون حدود 6 تا 9 کیلوگرم برسه.

تیپ های عروسکی و خرسی سایز کوچک تر دارند که معمولا از 18 تا 25 سانتی متر قد دارن و وزنشون کمتر از 4 کیلو میشه که این وزن با توجه به مولدهاش ممکنه تا 1 کیلو هم کم بشه.

 

خصوصیات اخلاقی سگ پامرانین

پامرین‌ها برونگرا، باهوش و پرانرژی هستند. اونا عاشق ارتباط با آدمای جدید و ارتباط با حیوونای دیگه هستند، البته به شرطی که از تولگی اجتماعی شده باشند.

پامرها سگ‌های نگهبان خوبی هم هستند چون برای هر چیز غیرعادی واق میزنن که البته این می‌تونه ویژگی بدی هم باشه چون اگه بهشون آموزش ندین که بیخودی صدا نده، میتونه کل روز واق بزنه.

 

اخلاق پامرها تحت تاثیر عوامل مختلفی ازجمله، وراثت، تربیت، اجتماعی شدن قرار داره.

وراثت که دست شما نیست، پس تا جایی که می‌تونین از تولگی اونا رو اجتماعی کنین و روی تربیتشون حسابی وقت و انرژی بذارید که بتونین یه عمر به راحتی باهاشون زندگی کنید، اگه نمیدونین چطوری این کار رو بکنین، مربی های ما میتونن برای آموزش سگتون بهتون کمک بکنن.

 

مشخصات ظاهری پامرانین ها

طبق گفته American Kennel Club  در کل دنیا سگ پامرانین اصیل این ویژگی‌ها رو داره:

 

  • پوشش ۲ لایه و پف دار که به رنگ‌های مختلف وجود داره
  • گوش های مثلثی و برافراشته
  • چشمان گرد و نزدیک به هم
  • دم برگشته که روی پشتشون به حالت خوابیده قرار میگیره

 

طول عمر سگ پامرانین

اینکه یه سگ چند سال عمر می‌کنه به عوامل زیادی مثل، ژنتیک، سلامتی و نوع نگهداری و رژیم غذاییش و خیلی عوامل دیگه بستگی داره. ولی به طور کلی معمولاً عمر نژاد پامرانین بین ۱۲-۱۶ سال است و میشه گفت طول عمر خوبی بین نژادهای مختلف دارن.

 

معرفی نژاد پامرانین

سگ پامرانین

بالاتر درباره اندازه تیپ های پامرانین گفتیم، حالا بهتره بیشتر این تیپ ها رو بشناسید و باهاشون آشنا بشید.

قبل از اون جالبه که بدونید این سگ ها از ابتدا حدود 15 تا 20 کیلو وزن داشتند و از سال 1800 میلادی ملکه ویکتوریا انگلستان به دلیل علاقه زیادش به این نژاد، شروع به واردات این نژاد کرد و از همون زمان تغییر اندازه و اصلاح نژاد رو شروع کرد تا بتونه نژاد خیلی کوچک در انواع مختلف رنگ بندی داشته باشه.

اجداد پامرانین نژاد های، مالاموت، سامویید، سیبرین هاسکی و کِیز هاوند بودند که همگی سگهای کاری و سورتمه کش مناطق ایسلند و لپلند بودند. شاید دلیل این همه انرژی توی این جثه کوچک همین باشه که همه ژن های این نژاد از سگهای پرانرژی و پر جنب و جوش گرفته شده است.

 

معرفی نژاد پامرانین

 

انواع سگ پامرانین بر اساس ویژگی های صورت و ظاهر

  • پامرانین روباهی:

پامر روباهی پوزه کشیده‌ تری داره و گوش های بلند تر و تیز داره که ظاهرش خیلی شبیه به روباه هست. طول دست و پا کشیده تر از بقیه تیپ هاست و موها تراکم کمتری مخصوصاً در دست و پاها دارند.

 

  • سگ پامرانین خرسی:

سگ پامر خرسی صورت و پوزه کوتاه‌تر از پامرانین روباهی و عروسکی دارن. صورت این تیپ تپل تر و خندون تر هم هست. گوش های این تیپ کوتاه تره که با یکم آرایش کاملا گرد به نظر میرسه. تراکم موهاشون بیشتره و خیلی راحت دست بین موهاشون نمیره، اصطلاحاٌ پنبه ای تره.

 

  • پامرانین عروسکی یا فنجونی یا پامر جیبی:

صورت و پوزه سگ پامرین عروسکی هم کوتاه‌تر از پامر روباهیه، اما از پامر خرسی بزرگتره، تراکم و جنس مو ها هم تقریبا بین پامر های خرسی و روباهی قرار میگیره و ابریشمی تر از تیپ خرسیه. از نظر وزن بدنشون، میشه گفت معمولا وزن کمتری دارن و سایزشون میتونه ریزتر باشه.

 

معرفی نژاد پامرانین

 

نکات مهم در نگهداری از سگ پامرانین

این نژاد سطح فعالیت بالایی دارند، از پیاده روی روزانه یا بازی لذت می‌برن. اونا عاشق بازی و اسباب بازی هستن، پس اگه می‌خواین خوشحالشون کنین خرید اسباب بازی سگ می‌تونه گزینه خوبی باشه. فقط دمای هوای مناسب و زمین های هموار رو برای دویدن و پیاده روی انتخاب کنید.

پامرانیان ها اغلب به غریبه ها مشکوک هستن و زیاد پارس می کنن، پس باید حتما از تولگی بهشون آموزش اجتماعی شدن بدین که همیشه پارس نکنه برای این که بتونین بهش آموزش بدین میتونید از مربی سگ کمک بگیرید.

بچه‌های کوچیک رو با سگ پامرانین تنها نذارین، چون ممکنه بخاطر جثه کوچیک این نژاد، بچه‌ها به سگتون آسیب بزنن.

وقتی پامر توی فضای باز هست، خیلی مراقبش باشین، چون جثه کوچیکشون باعث میشه جغدها، عقاب‌ها، شاهین‌ها، کلاغ ها و حیوانات دیگه اونو به عنوان طعمه تشخیص بدن. بهتره همیشه با قلاده و نزدیک به خودتون باشن.

وقتی پامرها پیر بشن ممکنه که پوشش مویی بدنشون دچار طاسی موضعی بشه، پس زمان خرید سگ، حتما از یک پرورش دهنده معتبر خریداری کنین که دارای بیماری‌های ژنتیکی نباشن و توی مدت زندگیش هم مراقب موهاشون باشید.

سگتون رو از پریدن روی مبل‌ها یا تخت دور نگه دارین، چون می‌تونن به مفاصلشون آسیب بزنن یا حتی استخوانشون بشکنه.

اگه توله سگ رو به تازگی به خونتون آوردین، روزهای اول ممکنه کمی پرخاشگر باشه و استرس داشته باشه، بهتره فضای خونه رو براش امن کنید تا بتونه با زندگی جدیدش راحت تر کنار بیاد.

پامرانین‌ها شخصیت قاطع و محکمی دارن، پس از همون تولگی باید بهشون بفهمونین، رئیس کیه وگرنه دیگه تربیت این نژاد در بزرگسالی به این راحتیا نیست.

 

معرفی نژاد پامرانین

نظافت سگ پومرانین

پامرانین‌ سگ‌ فعال و پرتحرکیه، پس همیشه باید حواستون باشه که ناخن‌هاشون کوتاه باشه که زمان دویدن لیز نخوره و دست و پاهاش مشکل پیدا نکنه.

اگه این کار رو نمی‌تونین توی خانه انجام بدین، هر چهار تا شش هفته یک مرتبه به آرایشگاه سگ مراجعه کنین و تمام کارها از جمله: حمام، مسواک زدن، تمیز کردن گوش، کوتاه کردن ناخن و تخلیه غدد مقعدی رو انجام بدین.

برای برس زدن روزانه موهاشون هم که یه برنامه ریزی مخصوص داشته باشد، چون اگر موها به هم گره بخورن و اصطلاحاً نمدی بشن، با چیدنشون دیگه اون پامر زیبا رو تا مدتی نخواهید داشت.

باید به دندان های پوم هم توجه زیادی داشته باشین. مسواک زدن دندان‌ها در طول جلسه نظافت هفتگی ایده خوبی است.

 

معرفی نژاد پامرانین

 

سلامتی و بیماری‌های نژاد پامرانین

پومرانین مانند همه نژادها، مستعد ابتلا به بعضی بیماری‌هاست. اگه می‌خواین این نژاد رو نگهداری کنید، بهتره این بیماری‌ها رو هم بشناسین که اینجا مهمترین هاشو براتون میگم.

    دررفتگی کشکک زانو:

این بیماری جزو بیماری‌های رایج نژاد پامره. در رفتگی زمانی اتفاق میوفته که مفصل زانو به داخل یا خارج از جای خود بلغزه و این اتفاق باعث درد می‌شه. این بیماری می‌تونه فلج کننده هم باشه اما بیشتر سگ‌ها با این شرایط، زندگی نسبتا عادی دارند. در واقع به میزان دررفتگی روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود داره.

    فروپاشی یا کلاپس نای:

کلاپس نای معمولا توی سگ‌های نژاد کوچیک بیشتر اتفاق میوفته. توی این بیماری غضرو‌ف‌های C شکل نای که به گشاد شدن و کلاپس نشدن نای کمک می‌کنه به درستی کار نمیکنه و نای خیلی نرم و شل میشه. شایع‌ترین علائم این بیماری سرفه شدید و خشکه و در موارد خیلی شدید برای درمان این بیماری نیاز به جراحی داره.

    صرع:

بعضی از پامرانین‌ ها دچار صرع و تشنج می‌شن. اگر پامرتون تشنج داشت، اونو ببرین پیش دامپزشک تا مشخص بشه درمان مناسبی براش پیدا میشه.

    مشکلات چشمی:

پامرانین مستعد ابتلا به انواع مشکلات چشمی از جمله آب مروارید، خشکی چشم، خشکی قرنیه و ملتحمه و مشکلات مجرای اشک هستن. این مشکلات می‌تونه در سگ‌های بالغ ظاهر بشه و در صورت عدم درمان ممکنه منجر به نابینایی بشه.

    بیماری  Legg-Perthes

این یه بیماری مرتبط به مفصل ران سگ هست. خیلی از نژادهای عروسکی مستعد ابتلا به این بیماری هستن. هنگامی که سگتون این بیماری رو داشته باشه، خونرسانی به سر استخوان ران کم می‌شه و سر استخوان ران شروع به از بین رفتن می‌کنه.

    مشکلات دندانی:

نژاد پامرانین مستعد مشکلات دندان، لثه است و افتادن زودرس دندان هم میتونه براشون اتفاق بیفته، پس حسابی مراقب دندون‌های پامرتون باشید.

 

    سندروم ریزش شدید مو یا آلوپسیا:

این بیماری بیشتر اوقات باعث کچلی سکه‌ای در اندازه های کوچک و گاهاً بزرگ میشه و با توجه به علت اون، درمان‌های مختلفی داره که ممکنه طولانی بشه.

 

پامرانین بهترین سگ آپارتمانی

آیا پامرانین انتخاب درستی برای منه؟

برای جواب به این سوال باید ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی پامر رو با خودتون مرور کنین و اونا رو با شرایط زندگی خودتون مطابقت بدید که بتونید بهترین تصمیم رو بگیرید.

ما تو این مقاله سعی کردیم نگاهی همه‌جانبه به پامرانین داشته باشم. اما این که سگ پامرانین میتونه وارد زندگی شما بشه یا نه رو، خودتون بهتر از هرکسی متوجه میشید.

 


البته که نژاد پامرانیان انقدر جذاب و دوست داشتنی هست، که شما رو مجذوب خودشون کنن و دلتون میخواد ساعت‌ها براشون وقت بذارین. چون نگهداری ازشون لذتبخش ترین کار دنیاست.

 

اگه صاحب سگ پامرانین هستین، یکم از تجربه زندگی با سگ قشنگتون برای ما بگین تا اگه کسی داره به انتخاب سگ پامر فکر میکنه با خوندن نظر شما، بتونه یه تصمیم خوب برای خودش بگیره.

 

فیلم کامل مربوط به معرفی نژاد زیبای پامرانین رو میتونید در کانال آپارات ما مشاهده کنید.  “اینجا را کلیک کنید”

 


مجموعه کرمان پِت در زمینه خرید سگ نژاد پامرانین، آماده فروش بهترین توله ها با کیفیت و اصالت بالا به شما همراهان عزیز است.

برای مشاوره رایگان، دریافت قیمت توله های نژاد پامرانین و خرید این سگ زیبا با ما تماس بگیرید.

 

Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

1 دیدگاه در “پامرانین | Pomeranian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید