مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

وبلاگ

خانه / مقالات / همه چیز درباره علت ریزش موی سگ و گربه + درمان

همه چیز درباره علت ریزش موی سگ و گربه + درمان

ریزش موی سگ و گربه و برس زدن موی سگ

ریزش موی سگ و گربه همان قدر که در انسان ها طبیعی محسوب می شود، در حیوانات هم امری طبیعی است.

بنا به شخصیت حیوان یا شرایط و فصل البته این میزان کمتر یا زیادتر خواهد بود. ریزش موی سگ به صورت فصلی اگرچه گاهی صاحبان این حیوانات را عاصی می کنند، اما مساله نگران کننده ای نیستند.

زمانی این ریزش موی سگ باید توجه ما را جلب کند و به فکر درمانتان بیندازد که چیزی بیش از حد و زمان طبیعی در خانه مشاهده کنید یا حیوانتان هنگام ریزش مو خارش داشته یا ریزش به صورت نقطه ای باشد و بخشی از بدن حیوان لخت شود که در این صورت باید احتمال بدهید حیوان بیماری یا کمبودی دارد و باید به دنبال درمان آن باشید.

 

در هر صورت باید قبل از آوردن حیوان به خانه پیه مواجهه با ریزش موی سگ را به تن بمالید

 

در عین حال داشتن یک حیوان خانگی به اندازه کافی لذت خواهد داشت. با روش هایی ساده نگذارید این مشکل کوچک لذت همنشینی با این موجودات دوست داشتنی را از بین ببرد.

یک علت ریزش موی سگ و گربه استرس است

حیوانات هم مانند انسان ها از ترک عادت خوششان نمی آید و در این شرایط دچار استرس می شوند. یکی از نتایج این وضعیت، ریزش مو در آنهاست.

اگر حیوان تازه ای به خانه آورده اید و با حضور یک تازه وارد، او احساس تنهایی یا حسودی می کند، یا اگر او را برای مدتی تنها بگذارید و دور از شما بماند و دلتنگ شود، یا بترسد، اگر سعی کنید روال زندگی تازه ای برایش تعریف کنید و همه ممکن است همین اتفاقی را به وجود بیاورد که اصلا از آن خوشتان می آید.

ضمن اینکه اگر فرد سیگاری در خانه هست، بهتر است سیگار کشیدنش را به بیرون از منزل ببرد، چون دود سیگار هم می تواند باعث ریزش مو شود.

 

عدم رعایت بهداشت علت دیگر ریزش موی سگ و گربه

همیشه ریزش موی سگ یا گربه به خاطر بیماری نیست. گاهی شاید به خاطر کوتاهی در رعایت بهداشت او باشد یا به دلیل آلودگی هایی که در زمان پیاده روی با خود به خانه آورده و منجر به ریزش موی او شده است.

اگر حیوان کک یا کنه به جانش افتاده باشد، حتما ریزش مو هم خواهد داشت. بنابراین قبل از هر چیزی با مشاهده ریزش بی سابقه مو در او، بدنش را به دقت و با ذره بین چک کنید و ببینید کنه یا کک نداشته باشد یا در پوستش آثار بیماری نباشد.

 

رژیم غذایی اش را اصلاح کنید

اگر سگتان ریزش موی شدید پیدا کرده، شاید لازم است در رژیم غذایی او تجدیدنظر کنید. اگر وعده های غذایی او مقدار مورد نیاز ویتامین و مواد معدنی بدنش را تامین نکند، یا غذاها شامل غذاهای ادویه دار یا دارای مواد نگهدارنده و افزودنی (مثل غذاهای فست فودی) باشد، می تواند باعث ایجاد آلرژی در حیوان و ریزش مو شود.

بنابراین اگر حیوانتان را با این چیزها یا غذاهای ناکامل سیر می کنید، بهتر است تجدیدنظر کرده و به غذاهای ساده و کامل تر رو بیاورید و تنوع غذایی را برای حیوان رعایت کنید تا ریزش موی سگ شما به حداقل برسد. خوراندن هر روز مرغ یا غذاهای خشک به تنهایی علی رغم تصور برای سگ و گربه مناسب نیست و لازم است تمام موادغذایی به او برسد.

 

خود شما هم اگر هر روز فقط یک غذا را مصرف کنید، دچار بیماریهای مختلفی از جمله کمبود کلسیم خواهید شد.

رژیم غذایی پروتئین، ویتامین، امگا سه و حاوی اسیدهای چرب (هر کدام به میزان لازم) باید به طور کامل در برنامه غذایی حیوان گنجانده شود که این برنامه غذایی را می توانید با توجه به سن او از دامپزشک دریافت کنید. به طور مثال سبزیجات پخته مثل سیب زمینی و هویچ آب پز و گاهی تخم مرغ آب پز را هم در برنامه قرار دهید.

ضمنا برخی مکمل های غذایی مثل مخمرهای مخصوص حیوان میتوانند به کمتر کردن ریزش موی او کمک کنند. این مکمل ها در مارکها و اسامی و به منظورهای مختلفی در بازار وجود دارند که با مشورت دامپزشک باید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

وسواس نداشته باشید

نه گربه ها و نه سگها هیچ کدام نیاز چندانی به حمام کردن ندارند. حمام کردن فراوان نه تنها به آنها کمک نمی کند که مصرف پیاپی شامپو می تواند باعث خشکی پوست و ایجاد حساسیت یا ریزش مو در آنها شود.

در واقع لیپوپروتئین های سطح پوست آنها سد خوبی در برابر عوامل بیماری زا محسوب می شوند که شست وشوی تند به تند آنها با شامپو باعث از بین رفتن این لایه شده و او را برای در معرض بیماریها قرار گرفتن مستعد می کند که یکی از این بیماریهاحساس شدن پوست و ریزش موی سگ ها و گربه هاست.

در عوض به جای اینکه مدام آنها را حمام ببرید، می توانید از شامپوهای خشک استفاده کنید و هر روز موهایشان را شانه بکشید. برس های مختلفی به منظورهای مختلف در بازار موجود است که می توانید در صورت امکان از همه آنها استفاده و یا فقط یک برس معمولی را تهیه و طوری آن را استفاده کنید که با پوست تماس پیدا کند و جریان خونش را به گردش بیندازد. با این کار موها تغذیه بهتری داشته و ریزش موی سگ و گربه شما کمتر خواهد شد.

البته مراقب باشید دندانه های برس تیز نباشد که پوست حیوان را خراش بدهد. ضمنا این کار باعث میشود موهای مرده که قرار است به مرور در سطح خانه شما پخش شده و به فرش و مبل و لباس ها بچسبد، در برس جمع شده و کار و زحمت تان کم شود.

اگر خیلی اوضاع ریزش موی سگ شما شدید است، شاید بد نباشد گاهی به کوتاه کردن موها هم فکر کنید.

 

با ریزش موی سگ یا گربه خود کنار بیایید!

به هر حال داشتن حیوان خانگی به معنی مشاهده گاه به گاه یا همیشگی مو در خانه خواهد بود که می توانید برای جمع کردن آنها از خانه راه های مختلفی را در پیش بگیرید.

غیر از جارو کشیدن یک روز در میان خانه، روش های دیگری هم برای جمع کردن موهای پخش شده در خانه دارید.

یکی از این کارها برای گرفتن مو از مبل های پشمی، استفاده از یک پارچه آغشته به پولیش مخصوص مبلمان است.

راه دیگر برای مبل ها و سطوح رویه دار این است که یک دستکش پلاستیکی بپوشید و آن را خیس کنید. دست دستکش دار خیستان را روی سطح بکشید تا موها به آن بچسبد.

به این ترتیب خیلی راحت می توانید دستکش را زیر آب گرفته تا موها بریزد و مجدد کارتان را تکرار کنید. برای گرفتن موها از روی لباس هایتان هم می توانید از رول یا غلتک چسبی یا از چسب های شفاف پهن استفاده کنید. با کشیدن این رول یا چسبها روی لباس ها، موها به رول می چسبند و در عرض کمتر از یک دقیقه از شرشان خلاص خواهید شد.

 

علت ریزش موی سگ یا گربه شاید به دلیل بیماری باشد

بیماریهای انگلی و قارچی هر دو باعث ریزش موی سگ و گربه می شوند. جربها از این جمله انگل ها هستند که نوع دمودکس آن شایع ترین عامل آلودگی بین سگها و گربه هاست.

در این حالت حیوان بی اینکه خارشی داشته باشد، در ناحیه پیشانی، اطراف چشم ها، پوزه، پنجه و لای انگشتها دچار ریزش مو می شود. جرب سارکوپتس که عامل بیماری گال است، همراه با خارش است و در نواحی کم مو مثل گوش ها، اطراف چشم، سر و گردن، شکم، آرنج و پاها پیدا می شود.

در این حالت حیوان مدام خودش را می خاراند و علاوه بر ریزش موی شدید در آن نواحی، می توانید تغییر رنگ پوست به قرمز را هم ببینید. البته گاهی هم که ریزش موی سگ یا گربه به صورت عمومی است، ممکن است حیوان اختلالاتی در غدد درون ریز و مشکل پرکاری تیروئید داشته باشد یا بیماری های دیگری داشته باشد که دامپزشک با آزمایش های احتمالی نوع بیماری را تعیین خواهد کرد.

اگر مشکل انگلی باشد، با درمان ضدانگلی قابل درمان خواهد بود. در غیر این صورت درمان دیگری را باید در پیش بگیرید.

دفعات برس کشیدن سگ یا گربه تان را بیشتر کنید

سگها و گربه ها معمولا در سال دوبار دچار ریزش موی فصلی می شوند (در بهار و پاییز).

ممکن است در این فصول ریزش موی سگ یا گربه به قدری باشد که موها کم پشت به نظر برسند. البته گاهی هم این طور نیست و رشد بلافاصله مو و جایگزین شدنشان باعث می شود برخلاف ریزش شدید موهای کم پشتی در موها دیده نشود.

سگهایی هم (مثلا بولداگها) هستند که در این فصول به صورت موضعی در برخی نواحی ریزش موی شدید پیدا می کنند که منجر به کچلی در این نواحی می شود. این اتفاق به خاطر این است که در این نواحی رنگدانه های پوست بیشتر می شود.

این وضعیت که به دلیل تغییرات هورمونی و فصلی است، معمولا خود به خود به مرور درمان می شود اما اگر تحمل ریزش موی شدید را در حیوانتان ندارید، می توانید با دامپزشکتان مشورت کنید.

شاید استفاده از ترکیبات مولتی ویتامین، مینرال و مخمر این ریزش را کمتر کند. تعداد دفعات برس کشیدن را هم این فصل ها زیادتر کنید. روزی دو یا حتی سه بار او را برس بکشید و گاهی این کار را خلاف جهت خواب مو انجام دهید تا موهای سست راحت تر در برس جمع شوند.

 

یک نکته:

به جای شستن حیوان و برای کمتر کردن ریزش موی سگ و گربه، خوب است که برای حیوانات موبلند روزانه و برای حیوانات مو کوتاه به صورت یک روز در میان تکه ای ابر را خیس کرده و به طور کامل روی سطح بدن حیوان بکشید و ماساژ دهید. بعد از این کار، تمام بدن از جمله دست و پاها و صورت را برس بزنید.

اگر این کار را به طور مداوم تکرار کنید، بعد از حدود یک ماه حیوانتان پوست و موی تمیزتر و شفاف تر با ریزش موی کمتری خواهد داشت. البته برای این کار لازم است از تولگی حیوان را به ابر خیس عادت دهید و به او آموزش بهدید که که به آسانی خودش را در اختیارتان قرار دهد و در برابرش مقاومت به خرج ندهد.

Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید