مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

وبلاگ

نژاد سگ بلژین مالینویز | Belgian Malinois

نژاد بلژین مالینویز

درباره نژاد بلژین مالینویز

نژاد بلژین مالینویز سگی باهوش، با اعتماد به نفس و همه کاره در سطح جهانی است که با صاحب خود رابطه ای بسیار عمیقی برقرار خواهد کرد.

جلوگیری از فعالیت مالینویز و همراهی نکردن شما با سگتان به این معناست که مالینویز را از تنها دلیل زندگیش که جست و خیز و تمرین فیزیکی و ذهنی است محروم کردید.

نژاد بلژین مالینویز، یک چوپان کاملاً آماده و مغرور است. نژادی قوی، با عضلات متراکم و آماده که ظاهری صادقانه و البته جدی دارد.

نشانه بارز این نژاد پوزه مخروطی شکل اوست که با یک گردن کشیده، کاملاً هوشیار جلوه کرده است. رنگ موهای بلژین مالینویز از حنایی تا ماهاگونی متغیر است.

گوش های برافراشته با لبه های سیاه، ماسک مشکی روی صورت و چشم های قهوه ای روشن، این سگ بلژیکی را حسابی جذاب کرده است.

نژاد بلژین مالینویز بسیار باهوش و مشتاق یادگیری است، ولی زمانی مشکل به وجود میاد که این سگ کم کار شود و مورد بی توجهی قرار گیرد.

نژاد بلژین مالینویز شباهت زیادی به سگ ژرمن شپرد دارد. نژادی با استخوان بندی ظریف، دست و پاهای باریک و پوزه دوکی شکل، که همین ظرافت باعث سرعت و چابکی فوق العاده بالای این نژاد شده است.

پرش های افقی بیشتر از 9 متر یکی از کارهای خارق العاده این نژاد است.

 

تاریخچه نژاد مالینویز

سگ Belgian Malinois یکی از چهار نژاد سگ گله بلژیکی هستند که اولین بار در اطراف شهر Malines در منطقه شمال غربی بلژیک به وجود آمد.

بعضی از کشورها، نژاد بلژین مالینویز را با نژاد بلژین تروورن (Belgian Tervuren)، نژاد لایکنویس (Laekenois Belgian) و سگ چوپان بلژیکی (Belgian Shepherd) به عنوان یک نژاد می‌شناسند.

اما در واقع آنها چهار نژاد متفاوت با ظاهری نزدیک به هم هستند که تفاوت اصلی در پوشش موهایشان است.

کشور آمریکا از سال 1959 نژاد مالینویز را به عنوان یک نژاد مستقل ثبت کرد.

سالهاست که سگ مالینویز به عنوان یک چوپان بینظیر در سرزمین مادری خود در حال خدمت است. پرورش دهندگان این نژاد در ابتدا سگی کاملاً جدی با روحیه ای کاری پرورش می دادند و اصلاً به عنوان سگ خانواده شناخته نمی‌شد.

در سال 1911 بود که مالینویزها برای اولین بار به آمریکا رفتند و به سرعت معروف شدند. اما با شروع جنگ جهانی دوم، آمریکا واردات حیوانات پرورشی را از اروپا ممنوع کرد.

این نژاد بعد از جنگ جهانی تقریباً در حال انقراض بود، تا زمانی که در اوایل دهه 1960، طرفداران بلژین مالینویز در آمریکا زیاد شدند.

هنوز سگ بلژین مالینویز به عنوان سگ گله شهرت دارد. اما آموزش پذیری و انگیزه کاری بالای آنها، دلیل ورودشان به سایر مشاغل و فعالیت‌ها شده است.

آنها به عنوان K-9 سگ پلیس و سگ های نظامی برای کشف بمب، تعقیب و دستگیری مجرمین مسلح و سگ نگهبان بسیار مورد توجه هستند.

 

سایز و طول عمر مالینویز

ارتفاع

قد مالینویز در نرها 61 تا 66 سانتیمتر و در ماده ها 56 تا 61 سانتیمتر است.

وزن

وزن مالینویز در نرها 27 تا 36 کیلوگرم و در ماده ها 18 تا 27 کیلوگرم است.

طول عمر

میانگین سن این نژاد 14 تا 16 سال است.

 

رنگ های سگ بلژین مالینویز

Fawn: حنایی مایل به زرد

Mahogany: حنایی مایل به قرمز

سفیدی روی سینه نژاد بلژین مالینویز به شرطی که روی گردن نباشد خطا نیست.

همچنین سفیدی روی نوک پنجه ها در صورتی که به مچ نرسد نیز در این نژاد خطا به حساب نمیاد، هرچند که نبودن این لکه های سفید برای این سگ ارزش بیشتری دارد.

 

وضعیت سلامتی نژاد مالینویز

نژاد بلژین مالینویز به طور کلی یک سگ سالم است. زمان خرید سگ، باید توله ها را از نظر وضعیت سلامتی دیسپلازی مفصل ران و آرنج و برخی مشکلات چشمی بررسی کنید.

گوش‌ها باید به طور منظم برای جلوگیری از عفونت چک شوند و همچنین برای دندان‌ها از مسواک و خمیردندان مخصوص سگ استفاده شود.

 

رسیدگی و بهداشت بلژین مالینویز

مراقبت از موهای کوتاه و ضد آب  Belgian Malinois بسیار آسان است. برس کشی هفتگی با یک برس دندانه متوسط یا دستکش لاستیکی دندانه دار باعث می شود سگ همیشه مرتب باشد و چربی را در سراسر پوست پخش می کند تا رشد موهای جدید را تقویت کند.

موهای نژاد بلژین مالینویز دو بار در سال می ریزد. در این دوره، برس کشی روزانه با یک برس نرم به جمع کردن موهای شل کمک می کند.

مانند تمام نژادها، ناخن ها باید به طور منظم کوتاه شوند، زیرا ناخن های بیش از حد بلند می تواند باعث درد سگ و همچنین مشکلات راه رفتن و دویدن شود.

 

فعالیت بدنی سگ مالینویز

مالینویز بسیار باهوش، ورزشکار و عضلانی است که باید به طور منظم و روزانه با صاحبش ورزش و تمرین کند، این نژاد هم از نظر ذهنی و هم از نظر فیزیکی نیاز به تخلیه انرژی روزانه دارد.

نژاد بلژین مالینویز سگی نیست که بتوان آن را در حیاط خانه رها کرد. همچنین پیاده روی روزانه با سرعت کم نیز  برای این نژاد کافی نیست.

ورزش و دویدن طولانی و با سرعت متوسط برای شادی این نژاد بسیار مهم است. نژاد بلژین مالینویز همراه خوبی برای دویدن، پیاده روی، طبیعت گردی و دوچرخه سواری است.

 

آموزش سگ بلژین مالینویز

نژاد بلژین مالینویز قدرت شکار بالایی دارد و به شدت به اجسام متحرک علاقه مند است. این ویژگی می تواند منجر به تعقیب کودکان، وسایل نقلیه یا سایر حیوانات شود.

بنابراین باید از طریق آموزش سگ، این رفتار کنترل شود تا سگتان همیشه تحت فرمان شما باشد. اجتماعی شدن از زمان تولگی و آموزش فرامین اولیه به سگ مالینویز از ضروریات این نژاد است.

 

تغذیه سگ مالینویز

بهتر است غذای سگ مالینویزها ترکیب کاملی داشته باشد، تا بتواند انرژی لازم برای فعالیت های روزانه سگ را تامین نماید.

برند های مختلف مانند هپی داگ، غذا خشک مخصوص سگ پرانرژی تولید می‌کنند که گزینه مناسبی برای نژادهای فعال و پرانرژی بلژین مالینویز هستند.

در صورت استفاده از غذای خانگی، حتماً مکمل سگ با توجه به سن سگ (توله سگ، بالغ یا سگ سالمند) را در جیره غذایی آنها بگنجانید تا همیشه سطح انرژی آنها حفظ شود.

برخی از سگ ها مستعد اضافه وزن هستند، بنابراین مراقب مصرف کالری و سطح وزن سگ خود باشید. استفاده از تشویقی سگ کمک زیادی به آموزش سگ خواهد کرد، اما خوراندن بیش از حد تشویقی ممکن است باعث چاقی سگ شود.

آب تمیز و تازه باید همیشه در دسترس سگ باشد، مخصوصاً در فصل های گرم که دمای بدن سگ بالاتر است.

 

ترجمه: مهران کرمانی
مرجع: AKC

 


مجموعه کرمان پِت در زمینه خرید سگ نژاد بلژین مالینویز، آماده فروش بهترین توله ها با کیفیت و اصالت بالا به شما همراهان عزیز است.

برای مشاوره رایگان، دریافت قیمت توله های نژاد مالینویز و خرید این سگ زیبا با ما تماس بگیرید.

 

Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید