مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

مجموعه حیوانات خانگی کرمان پِت

وبلاگ

نژاد سگ گلدن رتریور | Golden Retriever

نژاد گلدن رتریور

درباره نژاد گلدن رتریور

نژاد گلدن رتریور، سگ پرجنب و جوش اسکاتلندی با زیبایی فوق العاده، یکی از محبوب ترین نژادهای سگ آمریکاست. گلدن رتریورها به عنوان راهنمای نابینایان، کمک در جستجو و نجات، همراهی بیماران و کودکان معلول ذهنی و حرکتی و سگ محبوب خانواده کاربرد دار.

گلدن رتریور سگ قوی و عضلانی با جثه متوسط ​​است. اسم این نژاد از موهای طلایی و براقش گرفته شده و به گلدن معروف شده.

سر پهن، چشمان مهربان، گوش های کوتاه و پوزه مکعبی، از ویژگی های نژاد گلدن است. دم پرمو با موهای بلند باعث زیبایی چندین برابر گلدن شده.

Golden retriver سگ های برون گرا، قابل اعتماد و مشتاق برای خوشحال کردن صاحبشان هستند که آموزش آنها نسبتا آسان است. سگ­های شاد و بازیگوشی هستند که تا آخر عمر مثل یک توله سگ، بازیگوش و پرانرژی زندگی خواهد کرد.

این نژاد پرانرژی و قدرتمند از بازی در فضای باز لذت می برند و می­توانند همراه بسیار خوبی برای طبیعت گردی، پیاده روی و دویدن باشند.

گلدن رتریور برای آوردن پرنده­های شکار شده در آب و خشکی پرورش داده شده، بنابراین شنا کردن یک سرگرمی جذاب برای آنهاست، زیرا در آن مهارت فوق­العاده ای دارند.

 

تاریخچه گلدن رتریور

مهمترین نام در تاریخ اولیه گلدن رتریور، دادلی مارجوری بنکس، لرد تویدموث است که این نژاد را در ارتفاعات اسکاتلند در زمان سلطنت ویکتوریا پرورش داد.

به مدت 50 سال بین سال­های 1840 و 1890، تویدموث سوابق دقیقی از زاد و ولدهایی را که برای ایجاد یک سگ گلدن رتریور ایده آل برای استفاده در ملک خود در هایلندز، اسکاتلند انجام می شد، را نگه داشت.

تویدموث سگی متناسب با آب و هوای بارانی و زمین ناهموار منطقه می‌خواست، بنابراین Irish Setter و Bloodhound نیز به ترکیب این نژاد اضافه شدند.

پس از تویدموث، با کمی اصلاح نژاد، گلدن رتریور به عنوان یک سگ شاد برای شکار به طرفداران سگ سانان معرفی شد. گلدن رتریور اولین بار در نمایشگاه سگ بریتانیا در سال 1908 ظاهر شد و نمونه­ های خوبی از این نژاد در همان زمان از طریق کانادا وارد آمریکا شدند.

شکارچیان ورزشی و علاقه­مندان به سگ­های نمایشی، شیفته زیبایی و شیک بودن گلدن رتریور شدند و همه تحت تاثیر خلق و خوی مهربان و معقول گلدن قرار گرفتند.

گلدن از ابتدا در آمریکا محبوب بود، اما محبوبیت بیشتر این نژاد در دهه 1970و در دوران رئیس جمهور جرالد فورد و سگ طلایی او به نام لیبرتی افزایش یافت.

 

سایز و طول عمر سگ گلدن

ارتفاع

قد استاندارد گلدن رتریور در نرها حدود 58.5 تا 61 سانتیمتر و در ماده ها حدود 54.5 تا 57 سانت است.

وزن

وزن استاندارد گلدن رتریور در نرها حدود 29.5 تا 34 کیلوگرم و در ماده ها حدود 25 تا 29.5 کیلوگرم است.

طول عمر

میانگین سن این نژاد 10 تا 12 سال است.

 

 

رنگ های نژاد گلدن رتریور

  • طلایی تیره Dark Golden          
  • طلایی Golden                
  • رنگ طلایی روشن Light Golden

سگ­های سفید رنگ در این نژاد قابل قبول نیستند و سگ گلدن نباید به رنگ سفید باشند.

همچنین رنگ قهوه­ای پررنگ نیز برای این نژاد مردود بوده و در استاندارد رنگ گلدن رتریور وجود ندارد.

 

وضعیت سلامتی نژاد گلدن

گلدن­ها عموماً سگ­های سالمی هستند و پرورش دهندگان حرفه ­ای، باید مولد ها و توله­ های گلدن رتریور را از نظر دیسپلازی آرنج و لگن بررسی نمایند. بیماری­های چشمی مانند آب مروارید نوجوانی، یووئیت رنگدانه ای و آتروفی پیشرونده شبکیه نیز در این نژاد دیده شده.

برخی بیماری­های قلبی، از جمله تنگی آئورت زیر دریچه ای یکی دیگر از بیماری­های احتمالی گلدن رتریور هاست.

گوش گلدن و همه نژادهای گوش افتاده، باید هر هفته از نظر علائم عفونت چک شود و با شوینده مخصوص شستشو داده شود و برای دندان­ها نیز باید مرتب از خمیردندان و مسواک مخصوص سگ استفاده کرد.

 

رسیدگی و بهداشت سگ گلدن

بدن گلدن رتریور یک یا دو بار در سال ریزش مو فصلی دارد. همچنین این نژاد در طول سال ریزش موی متوسط دارد که برس کشی روزانه نژاد گلدن رتریور، باعث جمع شدن موهای مرده و جلوگیری از پخش شدن مو در منزل خواهد شد.

حمام کردن سگ به جدا شدن موهای مرده کمک می کند، اما سگ باید قبل از برس کشی کاملا خشک شود. در ضمن حمام بیش از حد، باعث خشکی پوست و ریزش بیشتر موها خواهد شد.

به دلیل پوشش موی دولایه و نسبتاً بلند گلدن رتریور، پیشنهاد می­شود برای حمام و شستشوی سگ از آرایشگر تخصصی حیوانات خانگی کمک بگیرید تا با برس کشی اصولی و دیشیدینگ کامل، به خوبی موهای مرده را جمع کرده و مانع گرده خوردن و نمدی شدن موهای سگ شود.

 

فعالیت بدنی نژاد گلدن رتریور

نژاد گلدن رتریور در گروه سگ­های ورزشی قرار دارد، به همین دلیل گلدن­ها به ورزش روزانه زیادی نیاز دارد. گلدنی که به اندازه کافی ورزش و تخلیه انرژی روزانه نداشته باشد، احتمالاً ناهنجاری خواهد داشت.

گلدن­ها همراهان خوبی برای دویدن­های طولانی و دوچرخه سواری هستند. انرژی زیاد این سگ­ها باعث شده تا در زمان طبیعت گردی، کوهنوردی، دویدن و شکار پا به پای صاحبش حرکت کنند و همواره برای ادامه مسیر مشتاق و آماده باشند.

 

آموزش سگ گلدن رتریور

اجتماعی شدن اولیه و آموزش سگ نژاد گلدن رتریور یکی از ضروریات نگهداری این سگ است.

مواجه کردن توله سگ با افراد، مکان­ها و موقعیت­‌های مختلف، در سنین 7 هفتگی تا 4 ماهگی، کمک زیادی به شکل گیری شخصیت گلدن رتریور و تبدیل شدن او به یک سگ سازگار و خوش اخلاق خواهد داشت.

شرکت در دوره های آموزش سگ و کمک گرفتن از یک مربی سگ، به عنوان بخشی از فرآیند اجتماعی شدن سگهاست و به صاحبش کمک می­کند تا عادات بدی که در حال شکل گیری است را تشخیص داده و اصلاح نماید.

آموزش دستورات مقدماتی، باعث تقویت ارتباط بین سگ و صاحبش خواهد شد. گلدن رتریور چیزی جز خوشحالی صاحب خود نمی­خواهد. نژاد برون‌گرا و وفادار گلدن رتریور، همیشه آماده‌ی انجام دستورات شماست. بنابراین آموزش گلدن رتریور کار بسیار راحتی است.

 

تغذیه سگ گلدن

یک غذای سگ با کیفیت و مناسب برای سن سگ (توله سگ، بالغ یا سالمند) باید تمام مواد مغذی مورد نیاز نژاد را داشته باشد. برای این منظور استفاده از غذا خشک مخصوص گلدن رتریور یا غذاخشک مخصوص سگ­های پرانرژی یکی از بهترین گزینه ها برای این نژاد است.

در صورت استفاده از غذای خانگی برای این نژاد، بهتر است از مکمل­ و مولتی ویتامین­ های مخصوص سگ در جیره غذایی او استفاده کنید تا همه ویتامین­ها و مینرال­های مورد نیاز بدنش تامین شود.

گلدن­ها ممکن اضافه وزن پیدا کنند، بنابراین مراقب مصرف کالری و وزن سگ خود باشید و سعید کنید جیره غذای سگتان را با میزان فعالیت سگ مطابقت دهید و در حد اعتدال به او غذا دهید.

خوراندن تشویقی سگ، تاثیر مثبتی در تمرین و روند آموزش سگ دارد. اما تشویقی بیش از حد، باعث چاقی و اضافه وزن سگ خواهد شد.

استفاده از غذای سفره برای نژاد گلدن رتریور مناسب نیست. از استخوان­ پخته و غذاهای پرچرب برای سگ گلدن تغذیه استفاده نکنید.

 

ترجمه: مهران کرمانی
مرجع: AKC

 


مجموعه کرمان پِت در زمینه خرید سگ گلدن رتریور، آماده فروش بهترین توله ها با کیفیت و اصالت بالا به شما همراهان عزیز است.

برای مشاوره رایگان، دریافت قیمت توله های نژاد گلدن رتریور و خرید این سگ زیبا با ما تماس بگیرید


 

Author picture

من مهران کرمانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی معماری و علاقه مند به حیوانات خانگی.
از سال 88 مجموعه کرمان پِت را راه اندازی کردم و امروز با پشتوانه علمی و عملی در خدمت شما هستم تا بهترین خدمات مربوط به حیوانات خانگی را به شما ارائه کنم.

اشتراک گذاری این نوشته

امتیاز به نوشته
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید